Uutiset

Maanantai, Helmikuu 12, 2018, 20:59

Luokassa 1 palattiin Jari Ohrankämmenen komentoon. Lammilla viimeisen pätkän pienen tien osuuden luokkavoiton niukasti hävinnyt Warre-kuski oli Ähtärissä luokan nopein. Melkoisesta flunssasta kärsinyt kuljettaja oli silti tyytyväinen ajoonsa ja kuntoonsa. Miehelle kirjattiin pohjat jokaiselta pätkältä.

Sami Paavilainen oli kakkonen ja kova vastus Ohrankämmenelle, joka kuitenkin jokaisella pätkällä ylsi muutaman sekunnin muita parempaan suoritukseen. Matkaa Ohrankämmeneen oli tauolla 22,2 sekuntia ja maalissakin 29,3.

Kolmanneksi sijoittuneen Raine Lepoahon ero Paavilaiseen pysyi myös kutakuinkin samana koko kisan ajan. Tauon jälkeisellä kahdella pätkällä Lepoaho pystyi eroa pienentämään vajaalla sekunnilla.

Luokkaa 2 hallitsi jälleen Matti Leander 13-sataisella GT Escortillaan, voittomarginaali oli noin puolitoista minuuttia.

Jukka Eteläniemi ja Pekka Penttilä taistelivat seuraavista sijoista. Eteläniemi oli ”niskan päällä”, sillä tauolla hän oli 19 sekunnin erolla kakkosena ennen Penttilää.  Tauon jälkeen Penttilä sai isomman vaihteen päälle ja maalissa kaksikon ero oli enää 3,9 sekuntia.

Kilpailun historic-luokkien pienin voittomarginaali nähtiin luokassa 3, kun etelä-pohjanmaalainen Juha Mäkitalo piti Alfa Romeo Giuliallaan Risto Kuivaniemen takanaan 5,4 sekunnin turvin. Tämä kaksikko olikin luokassa täysin omilla minuuttiluvuillaan.

Kahden pätkän jälkeen kärkikaksikon ero oli vain 0,2 sekuntia. Kolmannella pellolainen sai ”nykäistyä” ja ero tauolla oli Kuivaniemen hyväksi 3,6 sekuntia. Mäkitalo kuitenkin syttyi taistelemaan ja oli yhteensä yhdeksän sekuntia nopeampi kahdella viimeisellä erikoiskokeella. Maalissa juhlittiin Mäkitalon 5,4 sekunnin voittoa.

Kolmanneksi sijoittunut Jari Honkalatva jäi Ford Caprillaan voittajasta noin kolme ja puoli minuuttia.

Ähtärissä kilpailijoiden kehumat hienot tiet lienevät sopineet hyvinkääläisen Juha Bernerin Plymouth Valiantille, kun luokassa 4 Berner onnistui voittamaan kakkoseksi sijoittuneen Sami Jaakkolan 12,6 sekunnilla.

Ykkösellä Jaakkola ajoi pohjat 4,7 sekunnilla ennen Berneriä, joka puolestaan ”näytti kaapinpaikan” kakkosella 10 sekunnin turvin. Valiant-mies teki saman tempun vielä kolmosellakin, joten tauolla kolmen pätkän jälkeen johtomarginaali oli 15,6 sekuntia. Jaakkola 122 Volvollaan yritti vielä iskeä ja onnistui venymään 2,3 sekuntia Berneriä parempaan aikaan. Ennen viimeistä pätkää kaksikon ero oli 13,3 sekuntia. Viimeisellä kaksikko meni tasatahtia, kun Berner hävisi Jaakkolalle vain 0,7 sekuntia.

Luokassa kolmanneksi ajoi Sven-Olof Wikman Volvo 544 Sportilla, eroa voittajaan kertyi lähes kolme minuuttia.

Historic -69: Pistetilanne kahden osakisan jälkeen, Top Ten:
1. Matti Leander HRCF luokka 2 Ford Escort 1300 GT 22 pistettä
1. Juha Mäkitalo EPUA 3 Alfa Romeo Giulia 22 pistettä
3. Sami Paavilainen TerUA 1 Hillman Imp 20 pistettä
3. Jari Ohrankämmen HRCF 1 Wartburg 353 20 pistettä
3. Sami Jaakkola Päij-HUA 4 Volvo 122 20 pistettä
3. Juha Berner HyUA 4 Plymouth Valiant 20 pistettä
7. Raine Lepoaho KeurUA 1 Morris Cooper S 16 pistettä
7. Sakari Salminen HRCF 3 Ford Cortina GT 16 pistettä
7. Jari Honkalatva JSAST 3 Ford Capri 1600 GT
10. Veijo Hänninen SLUA 2 Austin Cooper S 15 pistettä
10. Sven-Olof Wikman VUA 4 Volvo 544 Sport 15 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1287231