Suomussalmen UA:ta edustava espanjalainen Miguel Diaz-Aboiltiz lähti kauden päätöskisaan pistejohdossa. Vantaalainen Juha Selänne oli kolme piste perässä, mutta takana oli yksi keskeytys. Espanjalaisella oli pisteet jo kaikista kisoista, joten hän pystyi luokkansa voittaessaan kasvattamaan pistepottiaan vain yhdellä pisteellä. Näin ollen Selänteelle riittäisi vain maaliin ajaminen, sillä ilmoittautuneita luokassa oli neljä ja viimeiseksi sijoittuessaankin pisteitä tulee seitsemän.
Luokassa 18 Teuvo Hämäläinen oli ainoa osanottaja ja maaliin tullut.
Luokassa 19 osanottajia oli neljä. Timo Pitkäniemi ajoi ykköselle 5,1 sekunnin pohjat ennen Mika Karpiolaa. Selänne aloitti varovasti, eroa Karpiolaan jäi 1,1 sekuntia. Selänne nosti hieman vauhtia ajaen pohjat kakkosella. Pitkäniemi jäi 1,8 sekuntia ja Karpiola 3,2. Kolmosella oli Karpiolan vuoro ajaa pohjat, nyt Selänne taipui kakkoseksi 3,5 sekunnin erolla. Tauolle tultaessa Pitkäniemi johti luokkaa 1,6 sekunnin turvin.
Karpiola ehti nousta 8,6 sekunnilla luokkajohtoon ennen kuin keskeytti nelosen jälkeen. Pitkäniemi tuli maaliin voittajana, Selänne hävisi 4,4 sekuntia.
”Jännitti koko ajan niin helvetisti, ettei pystynyt tosissaan ajamaan”, myönsi Selänne, joka tiesi jo etukäteen, että maaliinpääsy riittää mestaruuteen.
”Jännitti, että kestääkö vehkeet ja päästäänkö maaliin.”
Luokassa 20 Pasi Koskinen oli ainoa osanottaja ja myös maaliintulija.
Luokassa 21 Heikki Westerlundin ja Miguel Diaz-Aboiltizin keskinäistä kisaa odotettiin mielenkiinnolla. Maxell Rallissa jo kuultiin, että Westerlundin Mantassa oli lämpöongelmia, mutta oliko ne jo korjattu.
Ykköselle ja kakkoselle pohjat ajoi espanjalainen, minkä jälkeen Westerlund otti komennon luokassa. Yllättävän tiukoille kisa kuitenkin meni, ja maalissa siihen saatiin tarkempia vastauksia.
”Moottori loppuu ihan justiin. Vettä on mennyt vaikka kuinka paljon, mutta tänne tultiin”, kertasi lammilainen.
”Urakkaa ei helpottanut sekään, että jo edellisessä rallissa alkanut Mantan moottorin huolestuttava jäähdytinnesteen kulutus ja lievä ylikuumeneminen pahentuivat jo heti ensimmäisen ek:n jälkeen.”
Westerlund ei ole kauden aikana ollut kaikissa osakisoissa mukana, mutta pistetaulukossa Westerlund nousi viidenneltä sijalta neljänneksi.
Luokassa 22 Teemu Koivisto kurvaili yksinään. Maaliintultuaan Koivisto vielä oletti jäävänsä kolmanneksi ja oli siihenkin tyytyväinen. Koivisto kuitenkin lopulta ohitti yhdellä pisteellä Miguel Diaz-Aboiltizin, joka jäi tällä kertaa siis kolmanneksi.
”Tosi hauskaa oli, kisa oli aivan loistava. Ihan niin hyvin ei pärjätty kuin olisin halunnut, mutta nautin kovasti. Olemme aina hävinneet Heikille, mutta tällä kertaa ero ei ollut niin suuri”, jutteli suomalaisia ralliteitä kovasti kehuva espanjalainen.
”Ehdottomasti ajamme ensi vuonnakin Suomessa, pystymmekö mestaruuteen, se jää nähtäväksi”, lupaili Diaz-Aboiltiz.
Nuottisarjalaisten pistetilanne - Top 10:
1. Juha Selänne UAU lk 19 Peugeot 205 Rallye 51 pistettä
2. Teemu Koivisto HeiUA lk 22 Mercedes-Benz 280 CE 47 pistettä
3. Miguel Diaz-Aboiltiz SsUA lk 21 Ford Escort RS 46 pistettä
4. Heikki Westerlund LamUA lk 21 Opel Manta 2.0 E 33 pistettä
5. Ilkka Pohjonen NuUA lk 19 Skoda Favorit 136 L 33 pistettä
6. Vesa Rissanen PiekUA lk 21 Ford Escort RS 1600 pisteitä 20
6. Petri Fromholdt RiiUA lk 20 Peugeot 205 GTI 20 pistettä
6. Timo Pitkäniemi LamUA lk 19 Ford Escort 1300 GT 20 pistettä
9. Risto Laine SiAK lk 19/21 Fiat 127 / Ritmo 18 pistettä
10. Teuvo Hämäläinen PoSUA lk 18 Alfa Romeo Giulietta 16 pistettä