Historic Regularity Rally Trophy

Historic Regularity Rally Trophy


Historic Regularity Rally Trophy on Historic Rally Trophy osakilpailuiden yhteydessä ajettava tasanopeus-kilpailusarja historic-ikäisisille tasanopeusautoille.

Mitä on tasanopeusajo?


Tasanopeusajo on maantiellä tapahtuva autokilpailu. Tasanopeusajo on autourheilun vanhimpia muotoja, tasanopeusajosta kehittyi sittemmin nykyinen ralliautoilu. Tasanopeusajo on lyhyesti kuvattuna rallikilpailu, jossa erikoiskokeilla ei pyritä nopeimpaan suoritukseen vaan tavoitteena on ajaa koko erikoiskoe tasaisella, järjestäjän määrittämällä nopeudella. Muilta osin ralli- ja tasanopeuskilpailujen suoritukset vastaavat toisiaan. Kilpailureitti koostuu tasanopeuskokeista ja niiden välisistä siirtymäosuuksista. Reitti annetaan yleensä tiekirjana. Järjestäjä antaa lisäksi reittikartan.

Mitä vaaditaan kilpailijoilta?

Kilpailuparin muodostaa kuljettaja ja kartanlukija. Kuljettajalta vaaditaan voimassa oleva ajokortti. Kartanlukija ei ajokorttia tarvitse. Harjoitus- ja kokeilukilpailuissa ei tarvita kilpailulisenssiä. Virallisissa tasanopeuskilpailuissa tulee olla joka AKK:n tai AL-Sportin myöntämä kilpailu lisenssi. Kansallisissa ja kansainvälisissäkin kilpailuissa on yleensä mahdollisuus hankkia kilpailukohtainen tutustumis- tai kertalisenssi.

Millainen auto?

Kilpailuajoneuvon tulee olla yleiseen liikenteeseen rekisteröity henkilöauto. Historic -kilpailuissa tulee autolla olla passi. Passi voi olla Joko FIA:n historic ralli- tai tasanopeusajoneuvolle myöntämä tai FIVA:n myöntämä todistus. Tasanopeusajossa kilpaillaan yleisesti Historic-autoilla, mutta myös nykyaikaisille autoille on omat kilpailunsa. Historic-luokissa osanotto-oikeus on ennen vuotta 1991 valmistetuilla autoilla.

Auton varusteet?

Pakollinen turvavarustus vastaa yleisessä liikenteessä ao. autolle asetettuja vaatimuksia. Parempia turvavöitä ja istuimia toki suositellaan. Auton omaa trippimittaria voidaan pitää vähimmäisvaatimuksena matkan mittaukseen. Jatkuva näyttöiselläkin matkamittarilla voi osallistua, mutta tasanopeusajon anti voi jäädä niukaksi. Kartanlukija tarvitsee vähintään yhden sekuntikellon, laskimen, mittaviivoittimen, kartta-alustan (esim. jäykkä vaahtomuovilevy), kyniä ja paperia, teippiä yms. Lisäksi autossa tulee olla varma paikka aikakortin ja kilpailutarvikkeiden säilyttämiseen.

Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Kävijälaskuri: 63718