Uutiset

Maanantai, Helmikuu 12, 2018, 20:55

Luokassa 5 ei ollut yllätys, että Kiuruveden Jussi Lappalainen oli nopein. F-ryhmän kisoissa menestystä niittäneeltä topenolaiselta  Tero Salmiselta odotettiin Ähtärissä kovaa vastusta, mutta näin ei tällä kertaa käynyt. Salminen joutui lumitöihin jo heti ykkösellä ja ylimääräistä aikaa kului pitkälti toista minuuttia.
”Se oli ihan kuljettajan virhe. Sellainen nypyn ylitys, ensin vasen ja sitten kirraava oikea”, selvitti Salminen.

Salmisen Corolla lienee saanut lunta konehuoneeseen ulosajon yhteydessä, sillä kulku ei oikein ollut kohdallaan.
”Tuntui, ettei jaksa mennä ollenkaan.”

Kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle Salminen kuitenkin ajoi luokan pohjat.
”Vähän sitä ihmeteltiin, mutta Lappalaisella ei tietty enää ollut mihinkään kiire siinä vaiheessa.”

Salminen selvitti myös valinneensa hieman erilaisen renkaan Ähtärin kisaan.
”Tiedettiin jo heti lähdössä, että valinta ei ollut paras mahdollinen. Halusin kuitenkin tämän renkaan, sillä auto menee puhtaalla tiellä paljon rivakammin. Kaksi vikaa pätkää olikin puhtaampaa pintaa, joten hyvin jaksoi Corolla siellä mennä”, paljasti Salminen.

”Hieno päivä oli. Mukavaa vielä, kun seitsemän minuuttia maaliin tulon jälkeen oltiin vuokramökillä jo saunaa lämmittämässä ja lähdettiin vielä pilkillekin. Yksi hauki jäi siis tästä kisasta käteen.”

Niko Allinen oli vielä ennen viimeistä pätkää kakkosena, noin 20 sekunnin päässä Lappalaisesta. Allinen kuitenkin keskeytti tekniseen vikaan viimeisellä pätkällä, joten Jouni Leppälahti oli kakkonen noin 45 sekunnilla hävinneenä.

Luokassa 6 kovin nimi ennakkoon lienee ollut Joni Mäkelä, joka jo Lammilla hämmästytti monet. Ähtärissä Mäkelän ajo jäi lyhyeksi, sillä kannentiivisteen pettäminen aiheutti keskeytyksen jo ykkösellä.
”Ei päästy kuin vaivaiset pari kilometriä. Vielä en ole avannut moottoria, mutta siltä se vahvasti näyttää, että kansipahvi petti”, kertasi kisan jälkeen Mäkelä.

Mäkelän jäätyä reitille ykkösellä kärkeen nousi Mikko Frilander, jolle Kari Loppi hävisi 11 sekuntia. Sami Taskinen oli luokan viimeinen, viides ja eroa kärkeen kertyi jo noin minuutti. Kakkosella Taskinen hävisi pohjat ajaneelle Frilanderille 9,7 sekuntia ja Loppi jäi 18,7. Kolmoselle Taskinen ajoi 6,8 sekunnin pohjat ennen Frilanderia ja Loppia. Nelosen Frilander ja Taskinen tulivat lähes tasatahtia, sillä Taskisen oli taipuminen kakkoseksi vain 0,8 sekunnin erolla.

Frilander voitti luokan noin 50 sekunnilla ennen Kari Loppia ja Taskinen tuli kolmanneksi minuutin verran hävinneenä.

Luokassa 7 kovia menijöitä riittää vuodesta toiseen. Janne Kanerva keskeytti Lammilla ulosajoon, mutta Ähtärissä anjalalaisen odotettiin palaavan luokan ja koko kisan kärkikuljettajien joukkoon. Kanervan kisan kuitenkin päättyi jo ykköserikoiskokeella.
”Kesken pätkää huomasin, että ohjaus ravistaa. Luulin, että rengas oli tyhjä, joten oli pakko jo nostella isolla tiellä kun ei meinannut tie riittää. Oikea etupyörä oli enää kahdella pultilla kiinni. Pinnapultit oli navan sisällä ja kierteet rikki pulteista/muttereista, oli pakko keskeyttää”, kertasi Kanerva, joka hävisi pohjat ajaneelle Kimmo Juhannusvuorelle 2,2 sekuntia.

Kanervan keskeytettyä luokan voitosta taisteli viisi ukkoa. Juhannusvuori ajoi pohjat kaikille pätkille, mutta muista sijoista käytiin kovaa vääntöä. Ilpo Hietanen ja Heikki Valkonen aloittivat rauhallisemmin kisansa, sillä Timo Kuukka ja Tommi Karjalainen kiilasivat tuloslistalla vielä tässä vaiheessa edelle.

Kakkosella Hietanen kiristi muita enemmän, Valkonen jätettiin kakkosen jälkeen tuloksissa viidenneksi. Kolmosella Valkonen ylsi pätkäajoissa kakkoseksi ja nousi samalla luokassa neljänneksi Karjalaisen edelle. Kuukka ahdisteli Hietasta 3,6 sekunnin päässä. Nelosella Valkosen onnistui vielä jättää Kuukkakin taakse ja ero edellä olevaan Hietaseen oli pysynyt aika lailla samassa. Ennen viimeistä pätkää eroa oli 7,3 sekuntia.

Kimmo Juhannusvuori voitti luokan yli puolen minuutin erolla Hietaseen ja oli samalla kisan toiseksi nopein kuljettaja Janne Lindbergin jälkeen. Hietaselle ja Valkoselle jäi eroa lopulta vain 0,1 sekuntia eli pienin mahdollinen. Kaksikko oli koko porukan neljänneksi ja viidenneksi nopeimmat, edellä listalla löytyy nelivetoisella ja nuotista ajanut Tuomo Liukkonen.

Historic -75: Pistetilanne kahden osakisan jälkeen, Top Ten:
1. Jussi Lappalainen KiuUA luokka 5 Ford Escort GT 22 pistettä
2. Kimmo Juhannusvuori Jämsän Äijät 7 Ford Escort RS 2000 22 pistettä
3. Ilpo Hietanen NuUA 7 Volvo 142 S 18 pistettä
4. Tero Salminen LopUA 5 Toyota Corolla 17 pistettä
4. Jouni Leppälahti ESRC 5 Ford Escort 1300 GT 17 pistettä
4. Kari Loppi UUA 6 Ford Cortina 1600 GT 17 pistettä
4. Sami Taskinen KUA 6 Ford Escort 1600 17 pistettä
8. Heikki Valkonen LMM 7 Volvo 144 16 pistettä
9. Tommi Karjalainen RiiUA 7 Volvo 142 14 pistettä
10. Esa Laine NHD Ford Escort TwinCam 11 pistettä
10. Joni Mäkelä NokUA 6 Ford Escort 1600 11 pistettä
10. Mikko Frilander TeisUA 6 Sunbeam Avenger 11 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 943291