Uutiset

Maanantai, Helmikuu 12, 2018, 20:51

Luokan 8 taistelupari oli jälleen Arttu Karttunen ja Markku Hakala. Ähtärissä kaksikon ero oli noin 6,5 minuuttia.
”Mies ja autokin olivat ihan jäässä”, paljasti Hakala.
”Jo ennen lähtöä tuumattiin, että kunhan läpi vaan päästään, se riittää. Päästettiin takaatulevia kanssakilpailijoitakin reilusti ohi, aikaahan siinä kului.”

Hakala harmitteli, kun luokkaan ei ole ilmaantunut enempää autoja, ja myönsi, että ehkä sitä on auto siitäkin syystä jäänyt vähän huolimattomalle käytölle.
”Jos sitä vaikka kesään mennessä syttyisi autoa vähän parantelemaan.”

Luokassa 9 tahtipuikkoa piteli Raimo Lindén, joka ajoi luokan pohjat neljälle ensimmäiselle erikoiskokeelle. VW Sciroccolla ajava Pertti Blomroos oli tässä vaiheessa 26,4 sekuntia perässä, eikä tilannetta enää. Blomroos oli viimeisellä 5,5 sekuntia Lindeniä nopeampi, joten eroa jäi 20,9 sekuntia Linden hyväksi. 

Myös luokassa 10 oli vain kaksi lähtijää. Lahtelainen Juha Salo repäisi jo kolmen ensimmäisen pätkän jälkeen yli minuutin eron Teemu Koivistoon. Kahdella viimeisellä Salo lienee varmistellut maaliin pääsyä ja luokkapisteitä, eroa jäi silti vielä 1.11,3.

Luokassa 11 tamperelainen Vesa Glad Starletillaan johti neljän pätkän jälkeen 8,1 sekunnilla ennen myös Starletilla ajavaa Tero Loikaista. Viimeisen pätkän jälkeen Glad hämmästeli kovasti, kun putosi kakkoseksi ja Loikainen voitti 8,8 sekunnilla.
”Turpaan tuli niin että tukka lähti”, naurahti Glad kisan jälkeen.
”En tajua ollenkaan mitä tapahtui. Mielestäni tultiin ihan puhtaasti ilman virheitä. Tosin saatiin edellä ajava kiinni. Hän antoi nätisti siinä tietä, eikä aikaa varmaankaan paljoa mennyt, mutta näin se tilanne muuttui.”

Gladin tiimikaveri Teemu Husso, joka ennen tätä kautta ajoi 11 vuotta sitten viimeksi rallia, kärsi auton teknisistä ongelmista koko kisan ajan.
”Teemun auto ravisti pahasti ja vaihdelaatikko reistaili. Ilmeisesti Lammilla saadut vammat vielä pahasti vaivasivat. Teemu ajoikin nyt rengastestiä, vaihteli renkaita päittäin ja vuorottain”, valaisi Glad asiaa.

Luokasta 12 löytyi Lammilla porukan nopein kuljettaja, samoin kävi Ähtärissäkin. Lammin nopein Juha Laaksonen jätti Ähtärin lomareissun takia väliin, mutta kakkoseksi Lammilla ajanut Janne Lindberg hoiteli sitten homman ns. kotiin. Luokassa oli vain kolme lähtijää.
”Tavoitteena on olla kisan nopein hissekuski”, paljasti Lindberg ennen lähtöä.

Näin myös kävi. Seiskaluokan voittaja Kimmo Juhannusvuori hävisi 14,7 sekuntia, muut reilusti enemmän.
”Reitti oli ihan järjettömän hieno. Olisi varmasti ajettu kova kisa voitosta Juhan (Laaksonen) kanssa. Ykkösellä ajoin niin kovaa kuin pystyin, mutten kuitenkaan ottanut mitään turhia riskejä. Sitten vähän katseltiin muidenkin vauhtia ja nelosella yritin vähän varmistella. Eihän ajamisesta mitään tullut. Viimeisellä ajettiin taas ihan kunnon rallia”, selvitti Lindberg, joka kesäkisaan mennessä saanee vanhan, kunnon moottorinsa takaisin Golfinsa nokalle.

Sami Tuominen nappasi luokan toiseksi korkeimmat pisteet, eroa Lindbergiin kertyi reilut kaksi minuuttia. Jyrki Putila oli kolmas ja eroa kärkeen tuli lähes kolme minuuttia.

Luokka 13 oli Matti Jaatisen lopulta ylivoimaa. Ari Gylden jäi yli kaksi minuuttia ja kolmanneksi ajanut Jani Ahola kolmisen minuuttia.

Tomi Vanhatalo oli kuitenkin luokan nopein ykkösellä, kun Matti Jaatinen jäi 2,2 sekuntia. Kakkosella Vanhatalo oli vaikeuksissa, sillä pätkältä hän sai maksimiajan 25 minuuttia ja päälle vielä AT-rangaistustakin kaksi minuuttia.
”Ykkösellä oli rengasrikko, mutta onneksi kumi tyhjeni niin hitaasti, ettei ehtinyt vaikuttaa ajoon. Kakkosella sitten tuli takavetoisella se perinteinen hankeen ajo. Ensin perä tippui ojaan, sitten etupyörä tökkäsi johonkin ja seuraavaksi loppuivat kädet”, selvitti Vanhatalo.
”Porukkaa oli paljon ja kiitokset vain kaikille nostajille. Auto oli syvässä ojassa ja kun lunta oli paljon, ei edes läheisestä talosta haettu liinakaan paljoa edistänyt hommaa. Ajoin sitten vielä hetkeksi pois reitiltä puhdistaakseni moottorin lumesta, jottei tule vaurioita uuteen moottoriin.”

Historic -81: Pistetilanne kahden osakisan jälkeen, Top Ten:
1. Arttu Karttunen AMM luokka 8 Mazda 22 pistettä
1. Raimo Linden Jämsän Äijät 9 Toyota Celica 1600 22 pistettä
1. Juha Salo LahUA 10 Ford Escort 2000 22 pistettä
1. Matti Jaatinen NHD 13 Volvo 242 22 pistettä
5. Vesa Glad NokUA 11 Starlet 1300 20 pistettä
5. Janne Lindberg TerUA 12 VW Golf GTi 20 pistettä
7. Pertti Blomroos WRT 9 VW Scirocco 18 pistettä
8. Sami Tuominen SaaUA 12 Chrysler Avenger 17 pistettä
9. Ari Gylden HyUA 13 Opel Manta B 16 pistettä
10. Jyrki Putila LvRT 12 Talbot Sunbeam TI 15 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 506625