Uutiset

Lauantai, Helmikuu 3, 2018, 16:00

Siikajoen Moottoriurheilijoiden isännöimän Jaresko Oy Rallisprint -kilpailun nopein historic-kuljettaja oli tänään oululainen Samuli Mustonen. Siikajoen kisa oli Historic Rallisprint -sarjan toinen osakilpailu, jonka jälkeen pistejohtoon luokkavoiton myötä nousi lylyläinen Rami Suominen.

Daihatsu Charadella ajava Rami Suominen myönsi kisan jälkeen olevansa hieman yllättynyt, että pystyi Siikajoella luokkavoittoon ja nousemaan samalla Historic Rallisprint -sarjan pistejohtoon.
”Olisin ollut äärettömän tyytyväinen kakkossijaankin, sillä sen verran kuvia autoja luokassamme tänään oli”, paljasti Suominen.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen Suominen oli pettynyt, sillä puoliminuuttia aiemmin noin 3,5 kilometrin lenkille startannut kanssakilpailija sotki pahasti lylyläisen suorituksen.
”Sain samassa luokassa 1300-kuutioisella Escortilla ajaneen Jukka Lankolaisen noin puolivälissä kiinni. Autonsa käyntiongelmien vuoksi vauhti oli hidasta ja tultiinkin puskuri puskurissa kiinni maaliin. Seuraavalle kierrokselle sain sitten minuutin raon häneen, ja pääsimme kumpikin ajamaan rauhassa.”

Suomisen aika paranikin toisella kierroksella noin 15 sekunnilla, mikä riitti tällä kertaa vajaan sekunnin erolla luokkavoittoon. Kakkoseksi luokassa ajanut Vesa Keränen keskeytti toisella kierroksella, mutta ensimmäinen aika toi kakkossijan.

Kolmekymppinen Suominen aloitti ralliharrastuksensa vuonna 2007, jolloin tuli harvakseltaan kilpailtua.
”Välillä ajoin V1600-luokassakin rallia, ja nyt ollaan historic-luokassa. A-ryhmäläisestä olemme muuttaneet Daihatsun historicien sääntöjä vastaavaksi. Suurimmat ongelmat auton kanssa ovat siinä, että mitään osia ei saa kaupasta suoraan, vaan kaikki on itse tehtävä.”

Mustosen Volvolla vasta ensimmäinen kisa

Oululainen Samuli Mustonen oli hieman yllättynyt koko porukan nopeimmasta ajastaan.
”Tälle autolle tämä oli vasta ensimmäinen kisa, ja hyvinhän tuo näytti kulkevan. En käynyt reittiinkään tutustumassa ennakkoon, kun en kehdannut polkupyörällä noin jäiselle tielle lähteä lainkaan”, paljasti 35-vuotias Mustonen, joka on ajanut vasta kolme rallisprint-kisaa ja sitä ennen ollut kartturina ja kilpaillut jokamiesluokassakin.

”Katselin tuossa jo sarjan kalenteriakin, ja täytyy nyt miettiä, josko seuraavaan kisaan Rautavaaraan lähtisin.”

Seuraavassa osakisassa, Kipari Sprintissä, vastusta tullee lisää, kun sarjan vakituiset kiertäjät palannevat Rautavaarassa 18.3. taas viivalle.

Jaresko Oy Rallisprint 3.2. Siikajoki
Tulokset:
Luokka 1
1. Hannu Kärkkäinen HeiUA Ford Escort 1300 GT 3.51,87

Luokka 2
1. Rami Suominen HRCF Daihatsu Charade 3.48,71
2. Vesa Keränen RoRa Opel Kadett E 1.3 3.49,68
3. Urpo Kivirinta RoRa Ford Escort 1300 GT 3.53,97
4. Jukka Lankolainen HRCF Ford Escort 1300 Sport 4.23,44

Luokka 3
1. Mikko Aho RaaUA Opel Manta A 1900 3.47,37

Luokka 4
1. Samuli Mustonen ScPalas Volvo 242 3.45,44
2. Seppo Selmgren KeminUA Volvo 242 3.50,96

Pistetilanne kahden osakisan jälkeen:
1. Rami Suominen HRCF lk 2 Daihatsu Charade, pisteitä 22
2. Hannu Kärkkäinen HeiUA lk 1 Ford Escort, pisteitä 18
3. Mikko Aho RaaUA lk 4 Opel Manta A 1900, pisteitä 17
4. Veijo Hänninen SLUA lk 1 Austin Cooper S, pisteitä 11
5. Vesa Rissanen PiekUA lk 4 Ford Escort, pisteitä 11
5. Matti J. Tarvainen OriUA lk 5 Mitsubishi Galant, pisteitä 11
5. Samuli Mustonen ScPalas lk 4 Volvo 242, pisteitä 11
8. Vesa Keränen RoRa lk 2 Opel Kadett 1.3, pisteitä 9
8. Kari Haapalainen Päij-HUA lk 3 VW Kupla, pisteitä 9
8. Hannu Tikka K-KUA Sunbeam Imp lk 2 pisteitä 9
8. Kari Pylkkänen RUA lk 4 Volvo 142, pisteitä 9
8. Jasmi Rekola LahUA lk 5 Mercedes-Benz 240 D, pisteitä 9
8. Seppo Selmgren KeminUA lk 4 Volvo 242, pisteitä 9
14. Urpo Kiviranta RoRa lk 2 Ford Escort 1300 GT, pisteitä 8
15. Jukka Lankolainen HRCF lk 2 Ford Escort Sport, pisteitä 7


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1033955