Uutiset

Maanantai, Marraskuu 27, 2017, 15:31

Lauantaina 25.11. Lahden Seurahuoneella järjestetettiin yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous ja sitä edelsi myös kaikille avoin keskustelutilaisuus. Syyskokousta edeltäneessä keskustelutilaisuudessa oli hieman yli 60 henkilöä ja myöhemmin illalla järjestetyssä Palkintogaalassa lähes 150 henkilöä, joten väkeä oli ilahduttavan runsaasti paikalla.

KESKUSTELUTILAISUUDEN ANTI

Keskustelutilaisuudessa käytiin läpi historic-asioita vuodelta 2017 ja tulevia suunnitelmia vuodelle 2018. Vuodelle 2017 tehty päätös neljästä ikäkausimestaruudesta ajamisesta pidettiin yleisesti hyvänä ideana, ja kokemukset olivat kauttaaltaan hyviä. Risto Laine kertoi, että historic-rallit olivat vuonna 2017 erittäin suosittuja ja kilpailijoita kaikki lisäluokat mukaan lukien oli HRT-kisoissa eniten (yli 160 keskimäärin) koko maassa. Seuraavaksi eniten (noin 130) kilpailijoita veti Ralli SM, muut arvosarjat jäivät näistä lukemista.

Vuodelle 2017 muutetusta HRT:n pistelaskennasta keskusteltiin, ja se todettiin edelleen hyväksi.

Vuoden 2018 HRT:n kilpailukalenterista todettiin osakilpailut: kaksi talvella ja neljä kesällä. Laine kertoi tähän taustaksi, että kolmatta talvikisajärjestäjää ei lopulta löytynyt, joten kalenteri on ensi vuonna todetun kaltainen.

HRT-kisoissa ajetaan ensi vuonna erillinen Veteraanirallisarja, joka ei muuta kilpailijan näkökulmasta mitään. Tähän sarjaan pistelaskennassa erotellaan normaalisti luokissa 1–4 E- ja F-ikäkauden autoilla ajavat yli 60-vuotiaat kuljettajat. Kauden päätteeksi kolme parasta veteraanisarjassa ajanutta palkitaan. Sarjaan ei tarvitse erikseen ilmoittautua, eli kilpailuihin ilmoittaudutaan normaalisti Kiti-järjestelmän kautta. Veteraanisarjan pistelaskenta ja tiedotus hoituu HRCF:n toimesta. Veteraanisarjan pistelaskusääntö tarkentuu lähiaikoina ja siitä tiedotetaan ennen sarjan alkua. Veteraanisarjan tarkoituksena on kilpailuihin saada mukaan vanhoja autoja.

Tasanopeussarjan 2018 kuvioista kertoi AKK:n historic-lajiryhmän jäsen Paavo Virtanen. AKK on perustanut työryhmän, johon kuuluvat Paavo Virtanen vetäjänä, Asko Sairanen, Antti Pellinen sekä Kari Kuosmanen jäseninä. Työryhmä työstää vielä sääntöjä ja muita sarjan yksityiskohtia. Niistäkin tiedotetaan myöhemmin. Sarjan nimi ensi vuonna on HTRS eli Historic Tasanopeus Ralli Sarja. Siihen osallistuvilta vaaditaan AKK:n kilpailijalisenssi tai AKK:n tutustumislisenssi.

Historic Rallisprint -sarja 2018 alkaa tuttuun tapaan tammikuun 7. päivänä Rantasalmelta. Toistaiseksi RS-kalenterissa on viisi osakilpailua, mikäli vielä löytyy kuudes, siitä ilmoitetaan myöhemmin. Säännöt, pistelaskut yms. säilyvät rallisprint-sarjassa ennallaan.

Lahti Historic Rally ry:n puheenjohtaja Kari Kukkamäki käytti puheenvuoron koskien ensi kesän Lahti EM Historic Rallya, joka ajetaan 10.–11.8.2018. Suunnitelmissa on 12 erikoiskoetta ja noin 150 EK-kilometriä. HRCF:n jäsenille on jälleen luvassa helpotusta osanottomaksuun. Järjestäjillä on paljon suunnitelmia työn alla, niistä tiedotetaan sitten myöhemmin.

HRCF:n tiedotuksesta todettiin, että pääkanavana käytetään edelleen omia uudistettuja nettisivujamme. Jäsenasioista vastaava Helena Salminen painotti läsnäolleille HRCF jäsenille, että oma, ajan tasalla oleva sähköpostiosoite kannattaa tarkistaa Kiti-järjestelmästä, jotta kuukausittaiset jäsentiedotteet tulevat perille.

Uutena asiana nettisivuiltamme löytyy myös jäsenistön Kalustoluettelo, johon kukin jäsen voi ilmoittaa omistuksessaan olevien historic-autojensa tietoja. Tiedosto johon tietoja kerätään tulee olemaan julkisesti nettisivuillamme ja tietokannan sisältöä tullaan kehittämään tarpeiden mukaisesti.

YHDISTYKSEN SÄÄNTÖMÄÄRÄISEN SYYSKOKOUKSEN VALINTOJA JA PÄÄTÖKSIÄ

Syyskokoukseen osallistui 47 yhdistyksen jäsentä. Nyt kaksi vuotta yhdistyksen puheenjohtajana ansiokkaasti toiminut Risto Laine siirtyi alkuperäisen suunnitelmansa mukaisesti sivuun ja uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Jukka Aromaa. Hallituksen jäsenenä toimineen Aromaan siirtyessä puheenjohtajaksi hallitukseen valittiin hänen ja erovuoroisten tilalle yhteensä viisi henkilöä.

Erovuoroisista hallituksessa jatkavat Jari Ohrankämmen sekä Ralf Pettersson. Uusina hallitukseen valittiin Helge Henriksson, Reijo Halonen sekä Jari-Pekka Haapasalo. Arvalla ratkaistiin uusien ehdokkaiden kesken, että Haapasalon ”pesti” on Aromaan tilalle tultaessa vain yhden vuoden mittainen. Haapasalo on ensi vuoden syyskokouksessa siis erovuorossa.

Hallituksesta jäivät pois Janne Levänen ja Hannu Eestilä. Hallituksen varajäsenistä Markku Nyman valittiin uudelleen varalle seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi.

Syyskokous myös päätti, että jäsenmaksu vuodelle 2018 pysyy ennallaan ja on 40 euroa.

teksti: Kikka Kuosmanen


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Kävijälaskuri: 63697